Az ingatlan vásárlás jogi kérdései – 2. rész

Az ingatlan vásárlás jogi kérdései – 2. rész

Interjú Joggné dr Mészáros Enikő ingatlanszakértő jogásszal

 

A mai cikk első részében Joggné dr Mészáros Enikő ingatlanszakértő jogásszal átbeszéltük, hogy hogy néz ki egy adásvételi szerződés, milyen lényeges elemei vannak, és mire kell odafigyelnünk, ha ingatlant veszünk. Ma továbbmegyünk a témában, és megnézzük, milyen kötelezettségeink, extra anyagi terheink vannak még ingatlanvásárlás kapcsán, és mennyit módosít a dolgokon, ha hitelt is bevonunk az ügyletbe.

 

Milyen kötelezettségünk van vásárlóként?

Meglátásom szerint nem a vevőnek vannak a legfontosabb kötelezettségei, hanem az eladónak, hiszen neki kell igazolnia az alábbiakat:

  • tulajdonosi pozíciót;
  • az ingatlant milyen tartozások terhelik (végrehajtás, jelzálog, közmű és/vagy egyéb adó stb), és ezeket alá szükséges támasztania okiratokkal annak érdekében, hogy összegszerűen a szerződésben rögzíthető legyen;
  • az ingatlan állapotáért, rejtett hibáiért szavatosságot kell vállalnia;
  • energetikai tanúsítványt el kell készíttetnie;
  • birtokba adásra az ingatlant kiürített és tiszta állapotba kell hoznia;
  • együtt kell működnie a közműórák átíratása során a Vevővel.

 

Vevőnek ezzel szemben csak az alábbi kötelezettségei vannak:

  • igény esetén foglalót, valamint a vételárat a szerződésben rögzített ütemezés szerint megfizetni;
  • birtokba venni az ingatlant, és a közműórákat a nevére átíratni.

 

A vevőnek hitelfelvétellel érintett ingatlan esetén a hitelező, vagyis pl. a bank felé vannak feladatai, ezek azonban az adás-vételi szerződést nem érintik.

Milyen anyagi vonzatai vannak egy ingatlanvásárlás jogi oldalának?

Azon kívül, hogy meg kell fizetni az ingatlan vételárát, a tulajdonjog bejegyzésével kapcsolatban is vannak költségek. Az Ingatlanügyi Hatóság részére igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, amelynek összege jelenleg 6.600.- Ft. Ennek eredményeként a Hatóság 60 napos ügyintézési határidő alatt bírálja el a kérelmünket. Amennyiben a felek soron kívül kérik a tulajdonjog bejegyzését, további 10.000.- Ft-ot is meg kell fizetni a 8 napos ügyintézés érdekében.

A tulajdonjog bejegyzését követően az Ingatlanügyi Hatóság megküldi a szükséges iratokat a NAV részére, hogy az megállapíthassa az illeték után fizetendő illeték mértékét.

Mennyi most az illeték díja?

Jelenleg a vagyonszerzési illeték mértéke a forgalmi érték 4%-a. Vagyis ha veszünk egy 16 millió forint értékű ingatlant, akkor annak a 4%-át, azaz 640.000,- Ft-ot még be kell majd fizetni illetékként. Ez az összeg azonban csökkenthet, ha a Vevőnek van 3 éven belül értékesített ingatlana, vagy olyan ingatlana, amelyet egy éven belül szeretne majd eladni. Kedvezményt kaphatnak a 35 év alatti vásárlók is, valamint azok, akik teljesen új építésű ingatlant vásárolnak.

 

Elállhatunk-e a vásárlástól, ha már van aláírt adásvételi szerződésünk?

Természetesen, a szerződés bármely szakaszában elállhatunk a jogügylettől, azonban ez kizárólag hitelfelvétellel nem érintett ingatlan esetén tehető meg az szerződés teljesítésének bármely fázisában. Hiteles ingatlan esetén a folyósítást követően ugyanis kizárólag a bank hozzájárulásával lehet a szerződéstől elállni.

Az elállás azonban jogkövetkezményeket vonhat maga után.

Mitől függ ez?

Attól, hogy a szerződés megszüntetésére bármely félnek felróható okból kerül-e sor, vagy esetleg olyan körülmény, ún.vis maior helyzet lép fel, amelyért senki nem tartozik felelősséggel.

Mennyiben módosítja a dolgokat, ha az ingatlant hitelre vesszük meg?

Teljes egészében.

Minden bank meghatározza a saját feltételrendszerét, amelynek teljesülése esetén hitelt hajlandó folyósítani. Ezek általában 8-12 oldalas követelmények, amelyeket az eljáró jogi képviselőnek a szerződés szövegébe be kell illesztenie. Sajnos sok esetben olyan elvárásokat tartalmaznak, amelyek felháborítók, de egységesen elmondható, hogy az elmúlt 5 évben ezen követelmények jelentősen finomodtak.

Mire figyeljünk különösképpen, ha hitelre vesszük meg az ingatlant?

Fontos tudnunk, hogy hitellel érintett adás-vételi szerződés esetén nem kérhetjük a tulajdonjog azonnali bejegyzését. A bankok jelentős része csak a függőben tartással történő tulajdonjog bejegyzést fogadja el, azaz 6 hónapon keresztül a tulajdonjog bejegyzés iránti kérelem a tulajdoni lapon széljegyen fog szerepelni. Ha 6 hónapon belül nem történik meg a kifizetés, akkor a 6 hónap eredménytelen eltelte esetén a földhivatal a kérelmet elutasítja. Nincs jogi lehetőség a határidő meghosszabbítását kérni.

Ha hitelre veszünk ingatlant, kérnünk kell az eladótól is egy hozzájárulást, és azt a külön okiratba foglalt letéti szerződés alapján őrizni kell a vételár teljes összegének megfizetéséig.

A bankok jelentős része kérni szokott még önerő-igazolást is az ügyvédtől. Ez azt jelenti, hogy az ügyvéd magánokiratba foglalja, hogy a vevő a vételár banki hitelen felüli részét az eladónak megfizette.

Hasonlóan kérnek a bankok letéti igazolást is arról, hogy a bejegyzési engedély ügyvédi letétbe helyezésre került.

A vételár folyósítására ezen okiratok birtokában kerül csak sor, és ezt követően adható be a földhivatalba a bejegyzési engedély.

 

Röviden összegezné egy lakásvásárlás lépéseit?

  1. Adatok begyűjtése, melynek során beszerzésre kerülnek a felek és az ingatlan adatai, lekérésre kerül a tulajdoni lap, beszerezzük az energetikai tanúsítványt, és a kedvezmény igénybevételéhez szükséges iratokat.
  2. Felek és okmányaik ellenőrzése. Az Ügyvédekről szóló törvény és a Pénzmosásról szóló törvény előírja, hogy nem csak az okmányok meglétéről kell az ügyvédnek meggyőződnie, hanem JÜB rendszeren keresztül le kell kérnie az okmányok adatait is.
  3. Okirat előkészítése, amelyben rögzítésre kerül a vételár és annak ütemezése, megfizetésének módja és formája, késedelem esetén alkalmazandó jogkövetkemények (pl.: kötbér, elállás), a birtokba adás és annak szabályai feltételei, szavatossági kikötések, és egyéb kiegészítő rendelkezések. Szükség esetén elkészülnek az egyéb kiegészítő okiratok, pl. bejegyzési engedély, letéti szerződés, igazolások stb.
  4. Ingatlanügyi Hatóságnál történő ügyintézés, amelynek során beadásra kerülnek az okiratok, és megtörténi a tulajdonjog bejegyzése.

 

Belátom, egy kicsit ijesztő lehet ez a sok minden, amelyre ingatlanvásárlásnál oda kell figyelnünk, nem beszélve a papírokról, amelyeket be kell szereznünk. De semmi sem lehetetlen, és nem annyira bonyolult a helyzet, mint amilyennek látszik. Nagyon fontos viszont, hogy legyen egy jó ügyvédünk, ha pedig hitelt is igénybe kívánunk venni, hitelszakértői segítségünk.

Remélem, ezzel a kétrészes interjúval máris segíthettem. Ha azonban hitelügyekben is a rendelkezésére állhatok, kérem, írjon nekem.

 

 

Az ingatlan vásárlás jogi kérdései – 1. rész

Az ingatlan vásárlás jogi kérdései – 1. rész

Interjú Joggné dr Mészáros Enikő ingatlanszakértő jogásszal

 

A napokban érintettem közösségi oldalamon a mai ingatlanpiaci helyzetet, beszéltünk az árak alakulásáról, a kilátásokról. Ha ingatlant akarunk venni, azonban nem csak a piacot kell felmérnünk. Jó, ha tisztában vagyunk a vásárlás jogi szabályozásával is. Erről beszélgettem Joggné Dr Mészáros Enikő jogásszal, akivel lépésről lépésre végigvettük az ingatlanvásárlás állomásait.

 

Mi mindenre kell odafigyelnünk, ha lakást vásárolunk? Jogilag van-e különbség aközött, hogy használt vagy új ingatlant veszünk?

Ingatlan vásárlása során az első és legfontosabb szempont annak a tisztázása, hogy a tulajdoni lap tanúsága szerint az ingatlan terhelt-e (van-e rajta adósság), milyen típusú terhek szerepelnek a tulajdoni lapon, és az ingatlant egyéb, ingatlan-
nyilvántartásba be nem jegyzett kötelezettség terheli-e. Ingatlanvásárlás esetén azonban nagyon sok mindent meg kell még vizsgálnunk: az ingatlan besorolását is (külterület, belterület, zártkert), mivel ennek ténye az ingatlan forgalmi értékére is jelentős hatással lehet, valamint az ingatlan megnevezését/művelési ágát is.

Ez mit jelent pontosan?

Tudnunk kell, hogy amennyiben az adás-vétel tárgya termőföld (kert, rét, gyep, legelő, nádas, szántó, erdő), akkor a Földforgalmi törvény hatálya alá esik, és 60 napos kifüggesztési kötelezettség terheli az adásvételi szerződést, amelyhez kamarai, majd szakhatósági hozzájárulás szükséges. Ennek birtokában lehet csak kezdeményezni a tulajdonjog bejegyzését. Az átfutási idő a szerződés megkötésétől számított legalább 6 hónap.

Mi a helyzet a használt vagy újépítésű ingatlanok esetében?

Amennyiben lakás- vagy családi házas ingatlant vásárolunk, az adás-vételi szerződés jogi tartalmát illetően irreleváns, hogy új, vagy használt ingatlanról van-e szó. Jelentősége akkor van, ha hitelt szeretnénk felvenni a vételhez, hiszen a bankok más szerződéses követelményt határoznak meg, írnak elő akkor, amikor az ingatlan újépítésű, és mást, amikor használt.

Igen, ilyenkor teljesen más támogatási formák vehetők igénybe. Elég, ha csak a CSOK idevonatkozó részeire gondolunk.

Így van. Az adásvételi szerződés tartalmát akkor befolyásolja az új ingatlan, ha újonnan kerül felépítésre. Ez esetben a szerződésnek mindenképp fontos eleme az építés, építkezés ütemezése, és műszaki paramétereinek egyértelmű meghatározása is. Komoly figyelmet kell fordítani arra, hogy az ingatlan önálló családi házas vagy albetétesítés előtt álló, amely a későbbiek során társasházi lakássá alakulhat.

Milyen problémákba ütközhetünk az adásvételi szerződés megkötésekor

Gyakorlati és szakmai probléma sok esetben, hogy a vállalkozó azzal áll elő, hogy van saját ügyvédje, aki elkészíti az okiratot, és csak azt a szerződést fogja majd aláírni, amelyet az a bizonyos ügyvéd készít. Sok esetben pedig olyan szerződést akarnak aláíratni a Vevővel, amely ingatlan-nyilvántartási bejegyzésre nem alkalmas (előszerződés), és ami alapján több tízmillió forint befizetését írja elő a laikus vevő számára.

Mit tartalmaz egy alap adásvételi szerződés?

Egy adás-vételi szerződésnek tartalmaznia kell a szerződő felek személyes adatait, amely adatokról, valamint az annak alapjául szolgáló okmányok érvényességéről az eljáró ügyvédnek meg kell győződnie. (Ezt az ún. JÜB rendszeren keresztül teszi meg, ahol ellenőrzi, hogy a szerződő felek valóban azok-e, akiknek mondják magukat.) Tartalmaznia kell az ingatlan adatait is, amelyet a tulajdoni lap alapján lehet a szerződésben rögzíteni. A tulajdoni lapot azonban a jelenleg hatályos szabályok szerint kétszer kell megtekinteni, az okirat elkészítése és a szerződés aláírásának napján.

Tartalmazza még az ingatlan terheit is, amely nem kizárólag a tulajdoni lapra bejegyzett terheket, hanem az egyéb kötelezettségeket is magában foglalja.

Ezek eddig tehát a személyes adatok az eladóról és a vevőről, valamint a
megvásárolandó (eladandó) ingatlan adatai. Mi van még a szerződésben?

A szerződésben rendelkezni kell a vételárról, és a vételár megfizetésének ütemezéséről, módjáról, időpontjairól, valamint a birtokba adás napjáról. Ez azért fontos, mert ha a vételár kifizetése a szerződés aláírásának időpontjában, vagy ahhoz közeli időpontban történik, rögtön kérhetjük a tulajdonjog bejegyzését. Amennyiben késleltetett a kifizetés (pl. egy banki hitel miatt), akkor függőben tartással vagy tulajdonjog fenntartással történő eladásról van szó, és ennek a ténynek a bejegyzésével lehet az adás-vételi szerződést megkötni.

Mi a helyzet az energetikai tanúsítvánnyal?

A szerződések érvényességi kelléke az energetikai tanúsítványra vonatkozó  datok ismertetése, valamint az adózást, illeték megfizetését szja megfizetését tartalmazó rendelkezések rögzítése.

Van még olyan elem, amelynek be kell kerülnie egy ingatlan adásvételi
szerződésbe?

Igen. Ilyen a pénzmosásról szóló törvényre és a GDPR rendeletre vonatkozó hivatkozás, amely bemutatja azt, hogy az ügyvéd milyen okiratok alapján készíti el a szerződést, milyen adatokat tart nyilván és miért, meddig.

Mennyit változtat a szerződés tartalmán, ha valaki hitelre vesz ingatlant?

Ilyen esetekben a szerződés értelemszerűen tartalmazza és tartalmazhatja bármilyen hitel/támogatás/kedvezmény felvételének feltételeit, előírásait, és szerződéses követelményei. Ezek nem elsődlegesen polgári jogi, hanem a hitelezés szempontjából szükséges tartalmi előírások a felek és az ügyvéd részére.

Összegezzük egy kicsit az eddigieket. Milyen papírokat kell beszereznünk,
felmutatnunk egy ingatlanvásárlás esetén?

  • Személyi igazolványt
  • Lakcímkártyát
  • Adókártyát
  • Ha az ügyvéd be tudja szerezni, akkor tulajdoni lapot
  • Jogosult halála esetén halotti anyakönyvi kivonatot
  • Energetikai tanúsítványt
  • Hitel esetén banki követelmény-rendszert.

Folyt.köv.

Babaváró hitel – Kölcsön vagy támogatás?

Szeretném, ha tisztán látnánk e termékkel kapcsolatban.

Előfordul, hogy meggondolatlanok vagyunk és ugrunk bele egy hitelbe. Persze van, hogy tényleg nincs más lehetőségünk, mert nem divatból, hanem szükségből vágunk bele egy nagyobb beruházásba. Ilyen az ingatlanvásárlás is, a saját otthonunk megvásárlása: ha szeretnénk családot alapítani, vagy ha több gyermekre vágyunk, de még nincs hol felneveli őket. A Babaváró támogatás szerintem ehhez tényleg nagyszerű segítség, csak okosan kell döntenünk.

Ezért a következőkben összegyűjtöttem minden fontos információt róla:
• Kiknek és pontosan miről szól?
• Kire igényelhető a Babaváró támogatás, ki minősül gyermeknek?
• Hogyan igényelhető?
• Milyen kitételei vannak?
• Mire figyeljünk közben?
• Mi történik ha… ?

Kiknek szól a Babaváró hitel?

A Babaváró hitel vagy Babaváró támogatás nagyon ígéretes szabad felhasználású, kamatmentes hitelkonstrukció. A fiatal házasoknak, leendő szülőknek lehet ez nagyszerű segítség. 
Fontos azonban tudnunk, hogy egy maximum 10.000.000 Ft-os összegű kölcsönről van szó, amely csak a 2019. július 1-ét követően megszületett harmadik gyermek után válhat vissza nem térítendő támogatássá.
A hitelt a gyermek fogantatása előtt már lehet igényelni és az alábbiak szerint történik a gyermekek számától függően a futamidő alatti hitelelengedés:
• Ha hiteligénylés után az első 5 évben megszületik az első gyermek, a törlesztés továbbra is kamatmentes marad (a futamidő végéig), és 3 évre kérhető a törlesztés felfüggesztése.
• A második gyermek megszületése után elengedik a tőketartozás 30 %-át, és újabb 3 évre kérhető a törlesztés felfüggesztése.
• A harmadik gyermek megszületése után pedig elengedik a hitel teljes hátralévő részét.
• Ha viszont nem születik meg az első gyermek 5 éven belül, a hitel piaci kamatozású lesz, és az eltelt időszak állami kamattámogatásával együtt kell mindent visszatörleszteni ráadásul 60 napon belül. (Ha mindez a házaspár önhibáján kívül történt, a visszafizetés kevésbé szigorú.)
Ki igényelheti a Babaváró hitelt?
Ahhoz, hogy házaspárként igényelhessük a babaváró hitelt, az alábbi kitételeknek kell megfelelnünk:
• A házaspár tagjai magyar állampolgárok, magyarországi lakcímmel rendelkeznek (A külföldi munkaviszony miatti hitelképességről egy későbbi posztban még lesz szó.)
• A házasságban legalább az egyik félnek ez az első házassága és gyermektelen. (Ha valaki özvegyként újraházasodott, és az előző házasságából nem született gyermeke, első házasnak tekintendő!)
• A feleség 18-41 éves kor között van, tehát már betöltötte a 18-at, de a 41-et még nem.
• A házaspár legalább egyik tagja minimum 3 éve folyamatos TB jogviszonnyal rendelkezik. Ez lehet hazai vagy külföldi – azzal a kitétellel, hogy az utolsó 6 hónapnak itthoninak kell lenni -, illetve felsőoktatási tanulmányok alatti biztosítás. (Arra azonban figyelnünk kell, hogy a folyamatosság mit is takar. Ha nem biztos abban, hogy Ön eszerint jogosult-e a babaváró hitelre, írjon!)
• És természetesen a házaspár tagjai nem büntetettek, nincs köztartozásuk, nincsenek fenn a KHR-listán, biztosan képesek gyermekvállalásra, valamint hitelképesek. Ez utóbbit az érintett hitelintézet fogja elbírálni. Az igénylés előtt én is meg tudom vizsgálni, hogy Önök hitelképesnek minősülnek vagy sem. Kérem, hívjon bizalommal vagy írjon. 
Kire igényelhető a Babaváró támogatás, ki minősül gyermeknek?
• a kölcsönszerződés megkötése után született gyermek
• a várandósság 12. hetét már betöltött magzat
• a július 1-jét követően született és a szerződéskötés után örökbefogadott gyermek.

Az igénylés folyamata

Mivel ez a gyermek(ek) születéséig normál kölcsönnek minősül, átlagos banki igénylési folyamattal kell számolnunk:
• benyújtjuk a hitelkérelmet,
• a hitelintézet 10 napon belül elbírálja azt, 
• majd egy összegben folyósítja a kért összeget, amelyet forintban kell törleszteni. (Az egyösszegű folyósítás alól kivétel, ha hiteltörlesztés történik. Ekkor a hitelt folyósító banknak a fennálló tartozás összegét utalják el a Babaváró támogatás összegéből, majd ha igazolja az igénylő, hogy lezárásra került a korábbi hitel, akkor felhasználhatóvá válik a fennmaradó összeg.)
Ha valami miatt elutasítana bennünket a bank (bár kezeskedem arról, hogy ügyfeleim nem fognak így járni), 15 napon belül van lehetőség fellebbezni.

Fontos még tudni, hogy mivel a Babaváró hitel kölcsönnek indul és állami kezességvállalás kapcsolódik hozzá, így ennek díja van: a fennálló tőke évi 0,5%-ának egy hónapra eső része. A kezességvállalási díj minden év januárjában automatikusan átszámításra kerül a fennálló tőkére vetítve. A hitelbírálat és a folyósítás díjmentes lesz.

Összefoglalva tehát a kamattámogatott hitel jellemzői:
• szabadon felhasználható (lakásvásárláshoz önerőként, hitelkiváltásra vagy akár vállalkozásra is)
• igényelhető összeg: min. 1 M Ft – max. 10 M Ft
• futamidő: min. 60 hónap – max. 240 hónap
• a feleség minimum 18 éves és nem idősebb 41 évnél, a férj a hitel lejártakor nem tölti be a 70. életévét
• a törlesztőrészlet nem haladhatja meg az 50 ezer Ft-ot

Mi történik…

• ha nem teljesítjük a feltételeket?
Ami a hitelnél nehézség lehet, ha valamilyen oknál fogva mégsem születik meg az első gyermek 5 éven belül. Ekkor a támogatás piaci kamatozású hitellé alakul át és a jogosultság megszűnése után mindössze 120 napon belül egy összegben kell az addigi kamattámogatást visszafizetnünk.
Méltányossági lehetőségek: 
Ha nem teljesül 5 év alatt a gyermekvállalás, akkor méltányossági kérelem nyújtható be, melynek keretébe 24 havi részletfizetés kérhető:
– ha orvos igazolja, hogy gyermekvállalásra nincs lehetőség vagy a ha a gyermekvállalás ellenjavallt.
– ha az igénylők egyike megváltozott munkaképességű lett;
ha a maximális számú mesterséges megtermékenyítésen részt vettek

• ha az igénylők elválnak?
Amennyiben a pár elválik a futamidő alatt, akkor is piaci kamatozásúvá válik a hitel és a támogatások egy összegben történő visszafizetésére kötelezik őket.

• ha az egyik igénylő meghal?
Ha az 5 éven belül az egyik fél meghal, és emiatt nem teljesítik a feltételeket, akkor a halál napjától számított 6 hónapig jár a kamatmentesség és a törlesztés szüneteltetése. Az elengedett kamatokat utólag sem számítják fel. 
Ha az özvegy az 5 éves határidőn belül ismét megházasodik, akkor a feltételek teljesítése szempontjából újraindul a gyermekvállalásra adott 5 éves határidő.

• ha a család a futamidő alatt külföldre költözik?
Ha megszűnik egy családtag magyarországi lakcíme, akkor a család nem jogosult a hitel visszafizetésének szüneteltetésére. Ha mindkét igénylőnek megszűnik a hazai állandó lakcíme, akkor a kamattámogatás is megszűnik. Ezek után piaci kamatozással kell visszafizetni a hitelt.

• ha a gyermek már nem él a háztartásban?
Ha a gyermek már nem él a házastársak egyik tagjának háztartásában sem-, akkor a kamattámogatás megszűnik és piaci kamatozásúvá válik a hitel.

Előtörlesztési lehetőségek

Ha a gyermek(ek) születése előtt a hitelösszeg több, mint 50%-át előtörlesztjük, akkor az arra járó támogatást egy összegben vissza kell fizetni. Ha az előtörlesztést követően az 5 éven belül mégis megszületik a gyermek, akkor az állam újra rendelkezésünkre bocsátja.
Ha az előtörlesztést már az első gyermek születését követően tesszük meg, akkor nem kell a kamattámogatást visszafizetni. Azonban ha második vagy harmadik gyermek is születik a futamidő alatt, akkor a korai előtörlesztés egyértelműen nem éri meg. Ugyanis az aktuálisan fennálló tartozás egy részét vagy egészét elengedésre kerül a gyermekek születésekor, azaz egy megtakarításból történő előtörlesztéssel rosszul járunk.
Ha az első 5 évben nem születne gyermekünk, akkor megérheti az előtörlesztenünk, kivéve, ha legalább két babánk érkezne a hitel futamidejének további részében, ugyanis a gyermekvállalási támogatás miatti tőke elengedés ellensúlyozhatja a kamatfizetési kötelezettséget.

Kinek jó a hitel-előminősítés?

Már most is lehetőség van a Babaváró támogatást igénylők előminősítésére. Ez azt jelenti, hogy utánjárás, sorban állás és felesleges idegeskedés nélkül előre meg lehet tudnunk, hogy jogosultak vagyunk-e a babaváró hitelre, és ha igen, milyen további feltételekkel.
Ha biztos akar lenni a pozitív banki elbírálásban, mindenképp érdemes élni ezzel a lehetőséggel. Hívjon a +36306817381 számon vagy írjon az edina@kaphatokhitelt.hu-ra.
A Facebookon a Babaváró hitel – Szakértővel nevű csoportomban szeretettel várom az érdeklődőket.https://www.facebook.com/groups/372717376913581/

Falusi CSOK

A mai napon megjelent a Magyar Közlönyben a falusi CSOK rendelete, melyre családok ezrei vártak.  A program július 1-jén indul, és a támogatásra vonatkozó kérelmet 2022. június 30-ig nyújthatják be az igénylők.

A falusi CSOK használt lakás vásárlására és bővítésére, illetve korszerűsítésére vagy meglévő lakás bővítésére, illetve korszerűsítésére igényelhető.

Használt lakás vásárlására abban az esetben igényelhető a falusi CSOK, ha az igénylő ugyanazon kérelemben a lakás
• korszerűsítésére,
• bővítésére vagy
• korszerűsítésére és bővítésére is igényli a családi otthonteremtési kedvezményt.

Mely gyermekek után igényelhető?
• a magzat után, a várandósság betöltött 12. hetét követően,
• aki az igénylő vér szerinti vagy örökbefogadott eltartottja, és
a) a 25. életévét még nem töltötte be vagy
b) a 25. életévét betöltött, megváltozott munkaképességű személy és ez az állapota legalább egy éve tart, vagy egy év alatt előreláthatóan nem szűnik meg.

A falusi CSOK az igénylővel közös háztartásban élő, és a vele együtt költöző, legalább egy éve az igénylő gyámsága alatt álló gyermek után is igényelhető, ha gyermek szülei elhunytak.

A támogatás összege a fenti esetekben:
• egy gyermek esetén legfeljebb 600 000 Ft,
• két gyermek esetén legfeljebb 2 600 000 Ft,
• három vagy több gyermek esetén legfeljebb 10 000 000 Ft.
A vásárlására megállapított támogatási összeg nem haladhatja meg a fenti összegek 50%-át!
Meglévő ingatlan esetén igényelhető:
• korszerűsítésére,
• bővítésére vagy
• korszerűsítésére és bővítésére,
a falusi CSOK akkor is, ha az igénylő a kérelem benyújtását megelőzően a korszerűsíteni, illetve bővíteni kívánt lakás megvásárlásához családi otthonteremtési kedvezményt vagy családok otthonteremtési kedvezményét vett igénybe.

Ekkor a támogatás összege:
• egy gyermek esetén legfeljebb 300 000 Ft,
• két gyermek esetén legfeljebb 1 300 000 Ft,
• három vagy több gyermek esetén legfeljebb 5 000 000 Ft.

E támogatási összeg meghatározásánál nem kell figyelembe venni a lakás vásárlásához igénybe vett családi otthonteremtési kedvezmény vagy családok otthonteremtési kedvezménye összegét!
Hasznos alapterületre vonatkozó elvárás:
A lakás hasznos alapterületének el kell érnie:
• egy gyermek esetén a 40 négyzetmétert,
• két gyermek esetén az 50 négyzetmétert,
• három gyermek esetén a 60 négyzetmétert,
• négy vagy több gyermek esetén a 70 négyzetmétert.
Bővítés esetén a bővítést követően szükséges a fenti hasznos alapterületre vonatkozó feltételeknek megfelelni.

A támogatás igénylésekor igazolni kell, hogy a házaspár legalább egyik tagja egy éve folyamatosan társadalombiztosítási jogviszonya rendezett vagy felsőoktatási intézményben nappali tagozaton tanul, emellett büntetlen az előélete. 

A három vagy több gyermek esetén elérhető, legfeljebb 10 000 000 Ft-os támogatásnál kétéves munkaviszony szükséges, amelyben maximum 30 napos megszakítás lehet. Közfoglalkoztatási jogviszonyban foglalkoztatott személy nem vehető figyelembe.

A falusi CSOK az alábbi korszerűsítési munkálatokhoz igényelhető:
• víz-, csatorna-, elektromos-, gáz-közműszolgáltatás bevezetése, illetve belső hálózatának kiépítése,
• fürdőhelyiség, illetve WC létesítése olyan lakásban, amely nem rendelkezik ilyen helyiséggel,
• központi fűtés kialakítása vagy cseréje, ideértve a megújuló energiaforrások alkalmazását is,
• az épület szigetelése, ideértve a hő-, hang-, illetve vízszigetelési munkálatokat,
• a külső nyílászáró energiatakarékos nyílászáróra való cseréje,
• tető cseréje, felújítása, szigetelése,
• kémény építése, korszerűsítése,
• belső tér felújítása, ideértve a belső burkolat cseréjét, a galériaépítést, a belső elektromos-, vízhálózat cseréjét, a fürdőhelyiség-felújítást, a WC-felújítást; a konyhafelújítást,
• a lakással azonos ingatlan-nyilvántartási helyrajzi számon található melléképület felújítása vagy kerítés építése, a korszerűsítés költségeinek legfeljebb 30%-áig, valamint
• a korszerűsítéshez közvetlenül kapcsolódó helyreállítási munka, a korszerűsítés költségeinek legfeljebb 20%-áig.

A támogatott települések listája:
https://www.kormany.hu/…/kozzetettek-a-falusi-csok-tamogato…

Megosztással segíthettek, hogy minél több érintetthez eljusson. Hitelképesség vizsgálatot kérhettek az edina@kaphatokhitelt.hu-ra írt emailben.